Hoe kan ik mijn buxushaag kaarsrecht scheren?

De bovenkant is geen probleem, die meet ik af met een lat, maar de zijkanten worden vaak toch ietwat golvend. Een goede tip is zeer welkom want de haag is 35m lang en beide zijden maakt dan 70m, een dagklus dus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Een Buxushaagje knippen is vakwerk, dat betekent, je kan het wel leren, maar dat leer je niet zo maar.
Je moet een groot gevoel hebben voor richting.
Als je rechts bent, begin je ook aan de rechterkant van de haag en kijk naar links langs de kant van de haag en probeer in te schatten waar en hoeveel er af moet.
Met je schaar, geef je richting naar waar je moet gaan knippen, je wijst als het ware met je schaar naar de juiste richting en begin je met knippen.
Ben je niet zeker van je zelf, knip er dan eerst wat te weinig af, de hele 35 m lang, ga dan terug naar het beginpunt en kijk langs de haag wat er nog af moet, dat is wel meer werk, maar zo kan je het wel leren.
Kijk regelmatig langs de haag of je nog steeds recht gaat.
Heb je geen gevoel voor richting, dan moet je maar met golfjes leren leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Span een paar touwen van links naar rechts langs de haag. Als je die touwen goed strak trekt, kun je met behulp daarvan je haag mooi recht scheren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Twee mogelijkheden. --  Ofwel je spant de touwen net vóór de plek waar je moet scheren. Je scheert dan overal bijvoorbeeld 2 cm áchter het touw. --  Ofwel je spant de touwen net áchter de plek waar je moet scheren, dus duidelijk ín de haag. Je scheert dan overal bijvoorbeeld 2 cm vóór het touw. Kijk zelf wat in jouw situatie het handigste is.
Hier is een filmpje met hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar wordt ook een touwtje aanbevolen om de haag recht te krijgen. Het filmpje laat zien dat je de haag moet snoeien door gewoon met een handschaar aan de gang te gaan, op goed geluk. Ik denk niet dat je dat wilt als je een haag van 35 m lengte aan beide zijden moet kuisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het duurt misschien wel langer maar met een elektrische schaar schiet je vaak te snel door.
Maak een opstaande rand (kaarsrecht) van bijvoorbeeld opsluitbanden langs de 35 meter.
Maak een plateautje met wieltjes, 4 op de grond en 2 horizontaal zodat die langs de zijkant van de opstaande rand lopen.
Op het plateau maak je een grote paal waaran je de heggeschaar op verschillende hoogtes kan vastmaken (bijvoorbeeld met kitteband oid).
Nu is het alleen een kwestie van langs het opstaande randje je karretje duwen en je krijgt een kaars rechte lijn.

Succes!